Så er det igen ved at være tid til at hive dine vinterdæk frem og støve dem af.
Hvert år omkring november begynder det store ræs med at skifte dæk. Temperaturen er landet på et punkt hvor din smukke alufælge skal på vinterferie og du skal have de sorte stålfælge med vinterdæk på bilen.
Det er sjældent nogen der syntes det er dejligt at sætte de knap så pæne fælge på bilen. Ej syntes det er rart at skulle betale for et sæt ekstra fælge. Specielt kvinder vil hellere bruge pengene på noget helt andet. Ønskesedlen er her ikke fyldt med dæk, der står mere sko, tasker, sminke, frækt lingeri eller café besøg på sedlen.
Det er dog en nødvendighed at have de rigtige dæk på bilen. Sommerdæk duer nemlig ikke specielt godt når temperaturen falder. Gummiblandingen bliver for hård, hvilket gør at du ikke har samme vejgreb som du plejer. Det er alt i alt gummiblandingen det drejer sig mest om. For selvom vinterdæk har et mønster der gør sig bedre i sne og på is end sommerdæk. Så er det gummiblandingen der er det vigtigste. På vinterdæk er den lavet til, selv i hård frost at forblive fleksibel.
Findes der dæk du kan køre med hele året ?
Der findes et alternativ til sommer og vinterdæk. Du kan nemlig få et dæk der kan sidde på bilen hele året. Derfra kommer også navnet helårsdæk. Det har som grundregel samme mønster som vinterdæk, med masser af små lameller. Gummiblandingen er dog en anden, og den er lavet til at kunne køre nogenlunde både vinter og sommer. Her skal man igen huske at det er et alternativ, men ikke den bedste løsning.
Et helårsdæk har op til 180% længere bremselængde i forhold til et vinterdæk. Det er dog stadig langt bedre end at køre med sommerdæk om vinteren.
Det er tid til vinterdæk – Cykler med mere
http://www.autoescuelasanbenito.com/3/
Det er tid til vinterdæk – Cykler med mere
http://www.coffretderelayage.fr/bonjour-tout-le-monde/?cid=11775